Κοινωνικά Δίκτυα


Εταιρείες Τεχνοβλαστοί (spin-off)

Οι εταιρίες τεχνοβλαστοί (spin-offs) είναι νέες επιχειρήσεις που έχουν ως αντικείμενο την εκμετάλλευση της γνώσης που παράγεται σε ερευνητικά εργαστήρια, από άτομα υψηλού επιπέδου επιστημονικής και τεχνικής εκπαίδευσης ή και από ερευνητικούς και εκπαιδευτικούς οργανισμούς, με την συνδρομή ιδιωτικών κεφαλαίων και χρηματοδοτικών οργανισμών.

Συνοπτικά, οι spin-off εταιρίες έχουν σκοπό την οικονομική αξιοποίηση καινοτομικών εν γένει προϊόντων όπως, αποτελέσματα επιστημονικής έρευνας, εφευρέσεις, υπηρεσίες κτλ.


Μεταφορά Τεχνολογίας - Γνώσης

Γενικά, η μεταφορά τεχνολογίας είναι η διανομή της γνώσης και των εγκαταστάσεων μεταξύ ομοσπονδιακών εργαστηρίων, βιομηχανιών, πανεπιστημίων και άλλων τρίτων κυβερνητικών φορέων.


Σκοπός Μεταφοράς Τεχνολογίας

  1. Βελτίωση του βιοτικού επιπέδου.
  2. Αύξηση παραγωγικότητας.
  3. Δημιουργία νέων βιομηχανιών και θέσεων εργασίας.
  4. Δημιουργία ανταγωνιστικών προϊόντων στην αγορά.

Σκοπός Δημιουργίας Spin Off Εταιρείας

  1. η εμπορική αξιοποίηση υπαρχόντων ερευνητικών αποτελεσμάτων, από την εκτέλεση ερευνητικών έργων, είτε με τη μορφή παροχής υπηρεσιών είτε με τη δημιουργία επιχειρηματικής δραστηριότητας έντασης γνώσης
  2. η εντατικοποίηση της έρευνας και των παρεμφερών δραστηριοτήτων (μεταφορά τεχνολογίας, διάδοση, ενημέρωση, κτλ) στο εσωτερικό των επιχειρήσεων ή στη διεπιφάνεια των επιχειρήσεων - δημόσιων ερευνητικών φορέων
  3. η επέκταση των συνεργασιών με επιχειρηματικούς και ερευνητικούς οργανισμούς στο εξωτερικό και η ένταξη σε διεθνή μόνιμα ή ειδικά δίκτυα συνεργασίας
  4. η υποστήριξη του παραγωγικού τομέα από τους δημόσιους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς μέσω της παροχής υπηρεσιών και τεχνολογίας
  5. η χρηματοδότηση συνεργασιών μεταξύ παραγωγικών και ερευνητικών φορέων για εκτέλεση μακροχρόνιας εμβέλειας τα οποία θα στοχεύουν στη παραγωγή καινοτόμων προϊόντων / υπηρεσιών.

Οφέλη Αξιοποίησης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων

Τις τελευταίες δεκαετίες έχει παρατηρηθεί αύξηση γύρω από την γνώση και τα ερευνητικά αποτελέσματα:

  1. Αυξανόμενη επένδυση σε τομείς γνώσης στην Ελλάδα είχε σαν αποτέλεσμα την υποστήριξη της έρευνας και της τεχνολογίας και τον αποπροσανατολισμό των παραγωγικών δυνάμεων προς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας.
  2. Νέες επιχειρησιακές δραστηριότητες δημιουργούνται προς εκμετάλλευση αποτελεσμάτων γνώσης και έρευνας.
  3. Προσέλκυση επιχειρήσεων από το εξωτερικό στην ελληνική αγορά έρευνας.
  4. Αύξηση ερευνητικού προσωπικού σε νεοσύστατες επιχειρήσεις.
  5. Βελτίωση συνεργασίας δημόσιων ερευνητικών οργανώσεων και επιχειρήσεων.
  6. Απήχηση επιστημονικών και τεχνολογικών εξελίξεων στη καθημερινή ζωή - προβολή θετικών προτύπων της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Αναδιοργάνωση του ερευνητικού συστήματος και παροχή γνώσης στην Ελλάδα

  1. Επαναπροσανατολισμός των προτεραιοτήτων των ερευνητικών οργανώσεων στην προσπάθειά τους για οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.
  2. Ενίσχυση της ακαδημαϊκής έρευνας στα πανεπιστήμια για την υποστήριξη της εκπαίδευσης και την κατάρτιση των νέων ερευνητών.
  3. Βελτίωση της διεξαγωγής της έρευνας και εξασφαλίζοντας «τελειότητα» σε διεθνές επίπεδο.
  4. Βελτίωση της διαχείρισης της αποτελεσματικότητας των ερευνητικών οργανώσεων.

Άνοιγμα του Ελληνικού ερευνητικού συστήματος στον διεθνή τομέα

  1. Συνεργασία ελληνικών και ξένων ερευνητικών οργανώσεων τόσο στον ιδιωτικό τομέα όσο και στον δημόσιο.
  2. Αύξηση της συμμετοχής των ελληνικών ομάδων και των οργανώσεων στις δραστηριότητες των ευρωπαϊκών και διεθνών επιστημονικών και τεχνολογικών οργανισμών.

Δημιουργία Εταιρείας Τεχνοβλαστού - Spin Off

Προϊόν

  1. Ποιο είδος ερευνητικών αποτελεσμάτων μπορεί να χρησιμοποιηθεί εμπορικά;
  2. Εύρεση ερευνητικού προϊόντος προς εκμετάλλευση.
  3. Κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων.

Επιχείρηση

  1. Ποιο το target group.
  2. Επιχειρηματικό Σχέδιο - Business Plan.
  3. Σύσταση Εταιρείας.
  4. Φορείς Χρηματοδότησης.

Ποιο είδος ερευνητικών αποτελεσμάτων μπορεί να χρησιμοποιηθεί εμπορικά;

Όποιο προϊόν ικανοποιεί τις ανάγκες των καταναλωτών μπορεί να χρησιμοποιηθεί εμπορικά. Τα αποτελέσματα που επιτυγχάνονται σε πανεπιστημιακό επίπεδο μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για την ανάπτυξη ενός τελικού προϊόντος. Η αντίστοιχη βιομηχανία, στο ρόλο του συνεργάτη δημιουργίας του προϊόντος, αναλαμβάνει συνήθως το μέρος ανάπτυξης του προγράμματος. Οποιαδήποτε ερευνητική συνεργασία μεταξύ της επιχείρησης και του πανεπιστημιακού εργαστηρίου θα γίνει στο πλαίσιο των επίσημων ερευνητικών συμφωνιών, όπως ερευνητικές συμβάσεις ή συμφωνίες αδειών.


Εύρεση ερευνητικού προϊόντος προς εκμετάλλευση

Για την δημιουργία τεχνοβλαστού το προϊόν θα πρέπει να:
Ύπαρξη καινοτομίας :

  1. Υπερέχει σε ποιότητα από τα ήδη υπάρχοντα προϊόντα της αγοράς.
  2. Έχει μοναδικά πλεονεκτήματα και χαρακτηριστικά προς τον καταναλωτή.
  3. Έχει μειωμένο κόστος προς τον καταναλωτή.
  4. Δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στην αγορά.

Φυσικά ένα προϊόν για να διατεθεί στην αγορά θα πρέπει να είναι προσιτό σε ότι αφορά την χρήση του, το κόστος συντήρησης του, την αξιοπιστία του και να εκπληρώνει τις ανάγκες του καταναλωτή.

Στην προσπάθεια εύρεσης προϊόντος προς χρήση, η καταγραφή των αποτελεσμάτων αποτελεί βασικό βήμα. Παρακάτω παρατίθεται ένα φυλλάδιο καταγραφής ερευνητικών αποτελεσμάτων σε μορφή ερωτηματολογίου. Μέσα από το ερωτηματολόγιο ο ερευνητής προβάλλει τα χαρακτηριστικά του πιθανού προϊόντος. Αν δηλαδή αποτελεί καινοτομία ή τελειοποίηση ήδη υπάρχοντος προϊόντος, αν είναι δυνατή η παραγωγή του, αν αποτελεί ανταγωνιστικό προϊόν και ότι μπορεί να βοηθήσει τους ερευνητές και όσους επιθυμούν την δημιουργία μιας εταιρείας spin off.


Κατοχύρωση Πνευματικών Δικαιωμάτων

Το γραφείο μας σε συνεργασία με τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας προσφέρει κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων σε νέες τεχνολογίες. Ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας είναι ο αποκλειστικά αρμόδιος φορέας στην Ελλάδα για την κατοχύρωση ευρεσιτεχνιών και βιομηχανικών σχεδίων. Επίσης, παρέχει τεχνολογική πληροφόρηση από διπλώματα ευρεσιτεχνίας μέσα από διεθνείς βάσεις δεδομένων.

Επίσης ο ΟΒΙ, έχει δημιουργήσει περιφερειακές ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες ΔΕ (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο Κρήτης) με στόχο τη διάχυση της τεχνολογικής πληροφόρησης και στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο.

Επιχείρηση

Target group: Παραγωγικές επιχειρήσεις αλλά και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, αποτελούν δυνητικοί πελάτες προϊόντων αποτελέσματος έρευνας. Είτε πρόκειται για καινοτόμα προϊόντα είτε για υπηρεσίες, οι επιχειρήσεις προσφέρουν σταθερότητα, διάρκεια χρόνου και οι προϋπολογισμοί τους είναι μεγαλύτεροι σε σχέση με μεμονωμένους καταναλωτές, που μπορεί αν αποτελέσουν target group.

Business plan - Επιχειρηματικό Σχέδιο: Με βάση το Μέτρο 4.1, ΠΡΑΞΕ Β΄, στο 2ο κύκλο του 2005-2008 της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας, το επιχειρηματικό σχέδιο θα πρέπει να περιλαμβάνει αναλυτική περιγραφή της έρευνας για το συγκεκριμένο ερευνητικό αποτέλεσμα .Συνοπτικά το επιχειρηματικό σχέδιο θα πρέπει να αναφέρεται το προς εμπορική εκμετάλλευση προϊόν , ο τρόπος χρηματοδότησής της έρευνας, ο στόχος και το αποτέλεσμα της έρευνας αλλά και σε ποιο σημείο βρίσκεται η έρευνα σε ελληνικό και διεθνές εμπόριο.

Ένα επιχειρηματικό σχέδιο αποτελεί το βασικό εργαλείο στον σχεδιασμό μιας καινούριας εταιρείας. Το επιχειρηματικό πλάνο:

  • Είναι η αποτίμηση - αποτύπωση της επιχειρηματικής ιδέας.
  • Είναι το μέσον αναγνώρισης της τρέχουσας κατάστασης της αγοράς αλλά και των οικονομικών κινήσεων της επιχείρησης σε σχέση με την αγορά.
  • Έχει ως βασικό χαρακτηριστικό του, τον εντοπισμός των ανταγωνιστών και τον τρόπος αντιμετώπισής τους στοχεύοντας σε μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά.
  • Αναγνωρίζει τις δυνατότητες και τις αδυναμίες μιας επιχείρησης, όπως και τις πιθανότητες αποτυχίας ή επιτυχίας.

Marketing Plan: Ένα επιχειρηματικό σχέδιο περιλαμβάνει και την ανάπτυξη σχεδίου marketing. Ένα σχέδιο marketing χαράσσει συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές δράσης που κάθε επιχείρηση σκοπεύει να πραγματοποιήσει στην προσπάθειά της να γνωστοποιήσει τα προϊόντα της ή τις υπηρεσίες της αντίστοιχα. Σύσταση Εταιρείας Spin Off: Με βάση το ΦΕΚ Α΄ 14 (31.1.2001), οι νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες αναλαμβάνονται από φυσικά και νομικά πρόσωπα που παρήγαγαν εμπορικά εκμεταλλεύσιμες γνώσεις. Η συμμετοχή του Δημοσίου και νομικών προσώπων του δημοσίου τομέα, πλην χρηματοπιστωτικών Οργανισμών, στο μετοχικό κεφάλαιο των επιχειρήσεων αυτών δεν υπερβαίνει το 50%. Επίσης κατά την διαδικασία δημιουργίας spin off εταιρειών πρέπει να υπάρξουν συμφωνίες επιστημονικής και τεχνολογικής συνεργασίας, στις οποίες αναφέρονται οι όροι εκμετάλλευσης των αποτελεσμάτων, παροχής γνώσεων, διάθεσης των εγκαταστάσεων για μετρήσεις κτλ. Οι δικαιούχοι χρηματοδότησης είναι α) φυσικά και νομικά πρόσωπα που διαθέτουν τεχνογνωσία για παραγωγή νέων προϊόντων ή και παροχή υπηρεσιών έντασης γνώσης, β) φορείς παραγωγής γνώσης, γ) επιχειρήσεις που έχουν ιδρύσει οι ανωτέρω με ή χωρίς τη συνδρομή τρίτων , δ) εταιρείες επιστημονικών και τεχνολογικών πάρκων, ε) εταιρίες συμμετοχών επιχειρηματικού κεφαλαίου και άλλοι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί.

Ευρετήριο Άρθρου